bio battle
alles is met elkaar verbonden
Alles in de natuur is met elkaar verbonden. Planten, dieren en andere organismen beïnvloeden elkaar voortdurend, waardoor er een dynamische balans ontstaat. Ze leven in een omgeving waarin ze constant strijden om licht, voedsel en energie, maar tegelijk bestaan er ook talloze vormen van samenwerking: soorten die elkaar versterken, in symbiose leven of juist met elkaar concurreren.
Ook de mens maakt deel uit van dit netwerk. We staan niet boven of buiten de natuur, maar bewegen erin mee. Wat wij doen, heeft directe en indirecte gevolgen voor ecosystemen, terwijl diezelfde ecosystemen ons welzijn, onze gezondheid en onze leefomgeving beïnvloeden.
Evolutie vormt daarbij de motor van aanpassing. Doorheen de tijd hebben organismen zich op vaak ingenieuze manieren weten aan te passen aan hun omgeving, zodat ze kunnen overleven en zelfs floreren.
Toch blijft een ecosysteem kwetsbaar. Plotselinge of extreme invloeden kunnen de balans snel verstoren. Denk aan de komst van invasieve soorten, vervuiling, stormen, overstromingen of langdurige droogte. Zulke verstoringen kunnen diepe en soms blijvende sporen nalaten in het ecosysteem.
Missie van de spelers
De teams moeten zoveel mogelijk energie verzamelen. Dit doen ze door uitdagingen in het bos op te lossen. De uitdagingen zijn gelinkt aan thema’s zoals evolutionaire aanpassingen van soorten, unieke kenmerken van soorten en mooie verwonderingen uit de natuur.
Net als in de natuur hebben de spelers invloed op elkaar. In de energiemeter zitten de verschillende vormen van symbiose verwerkt. Op die manier kunnen teams elkaar verder helpen of elkaar achteruit zetten.
Voor wie
Deze game is ontworpen voor en getest bij leerlingen van de 2de graad secundair onderwijs en bij volwassenen.
De opzet van het spel is zo dat het voor de klassieke context van klasgroepen (max. 25 leerlingen) kan aangeboden worden.
Daarnaast kan het spel ook aangeboden worden aan kleinere groepen (teambuildings, jeugdbewegingen ...).
De game kan gespeeld worden door 4 tot 50 spelers.
Deze game kwam tot stand op vraag van en in samenwerking met het Bezoekerscentrum Bulskampveld van Provincie West-Vlaanderen.
Concept en spel: Annelies Poppe, Stef Thienpont en Toon Maillard van #ANT escape rooms www.antescaperooms.be
Met dank aan:
Bart Vanseveren, Jochen Muys, Bart Decrop en de andere medewerkers van Bulskampveld voor de fijne samenwerking.
de gidsen voor hun input en enthousiasme.
de groendienst voor de ondersteuning om het stuk speelbos speelbaar te maken.
Miguel Depoortere om alles grondig na te kijken.
Aiko, Evelyne en Ines voor hun input.
Merci aan de testers en proefkonijnen:
Lara, Mona, Sien, Nette, Eva, Geert, Luka, Jan, Jeanine, Fem, Sep, Jef, Veerle, Fauve, Michael, Tim, Lies, Warre, Tuur, Janne, Fien, Sofie, Martine, Stefanie, Tim, Feeke, Jutta, Nelle, Sien, Tessa en Fabian
LTI Oedelem, 3de jaar Plant, dier en milieu
Vives Brugge, 2de jaar Global Business Management
Technische Instituut Sint-Vincentius, 3de jaar onthaal en recreatie en 3de jaar organisatie en logistiek
Realisatie: Annelies Poppe, Stef Thienpont en Toon Maillard
Tekeningen en vormgeving: Annelies Poppe
Elektronica: Lucas Driesschaert en Toon Maillard
Foto’s ‘raad mijn naam’: Maarten Trybou (www.natuurvertelsels.be)
Ook nog merci aan: Kristof Haneca (expert dendrochronologie), Leander Leenders (audio), uitgeverij Plantyn (voor inzage in de leerstof), Makelij Van Hecke (freeswerk mierendoolhof), Marleen, Martin en Danielle (om na te lezen)